Friday 1 May 2015

KCD Pertubuhan Haram Atau Sah?

Semalam, ada satu tulisan menyebut bahawa Kelab Che Det (KCD) adalah satu pertubuhan yang tidak sah dari segi undang undang negara.

Difahamkan, kelab tersebut telah cuba untuk menerobos masuk ke program Tun M di USM hari ini tetapi telah dihalang oleh pihak keselamatan universiti.

Jika benar KCD bukanlah satu pertubuhan haram maka silalah tunjukkan nombor pendaftaran kelab sama ada dalam status Register Of Society / Youth atau pun nombor pendaftaran syarikat. Kalau KCD didaftar atas nama persatuan khairat kematian, di mana sijil pendaftarannya?

Jika KCD secara berterusan membuat tohmahan dan tulisan yang berbaur hasutan terhadap kepimpinan negara, kelab tersebut boleh dikira cuba menganggu keharmonian rakyat majoriti untuk berdemokrasi.

Dalam amalan demokrasi, jika suatu badan itu tidak sah dari segi undang undang maka ianya jelas sekali melakukan satu kesalahan bila membuat tulisan tulisan yang cuba menjatuhkan kepimpinan kerajaan.

Bagi menghormati undang undang negara, KCD perlu kemukakan bukti yang mereka bukanlah satu pertubuhan haram di negara ini.

No comments:

Post a Comment