Thursday 8 December 2016

Anwar Bebas Bersidang Media: Ada Unsur 'Upah'?

Pihak penjara Sungai Buluh perlu dedahkan perkara sebenar apabila sudah mula membangkitkan persoalan demi persoalan berkaitan dengan ketelusan 'mengiring Anwar' dan juga beberapa tatacara banduan yang lain. Anwar dilihat begitu istimewa sehinggakan tidak ada satu pun gambar yang menunjukkan Anwar "patuh" kepada peraturan am penjara.

Dari gaya rambut, pakaian banduan, sel penjara dan kebebasan mengeluarkan kenyataan samada melalui peguam beliau, ahli keluarga atau ketika beliau berada di mahkamah. Pihak penjara Sungai Buluh perlu keluarkan kenyataan rasmi berhubung kekeliruan yang tertera di atas. Ini bagi memberi keadilan kepada banduan yang turut menjalani hukuman sebagai penjayah turut sama menikmati apa yang Anwar perolehi.

Sekiranya apa yang Anwar lakukan bercanggah dengan peraturan penjara maka Kerua Penjara Sungai Buluh perlu diambil tindakan termasuk memecat beliau. Sekiranya tidak bercanggah maka banduan lain yang melakukan jenayah setara dengan apa yang Anwar lakukan berhak mendapat keistimewaan tersebut juga.

Pihak penjara Sungai Buluh perlu dedahkan segera peraturan penjara untuk banduan yang melakukan jenayah berat seperti meliwat kerana peguam Anwar membuat kenyataan bahawa Anwar bebas membuat kenyataan akhbar dan penjara tidak boleh menahan hak tersebut.

No comments:

Post a Comment