Thursday 22 September 2016

Siapa Menteri Besar Cuba Belot?


“Black September” merujuk kepada konflik antara Pertubuhan Pembebasan Palestin Yasser Arafat (PLO) dan Angkatan Tentera Jordan King Hussein. Pertempuran penting ini berlaku di antara 16 dan 27 September 1970 tetapi pertempuran tersebut sebenarnya tidak berakhir sehingga Julai 1971.

Perang saudara Jordan pada asasnya adalah perebutan kuasa antara PLO dan Raja Hashimiah yang mengakibatkan kematian beribu-ribu orang, terutamanya rakyat Palestin. Konflik ini berakhir dengan pengusiran pemimpin PLO dan beribu-ribu pejuang Palestin ke Lubnan.

Empat puluh enam tahun kemudian, kita mempunyai satu lagi Black September. Tetapi kali ini, ia adalah di Malaysia dan ia melibatkan konflik di antara Tun Dr Mahathir Mohamad dan Umno, parti yang telah menjadi parti pemerintah (pertama Parti Perikatan pada tahun 1952 dan kemudian Barisan Nasional pada tahun 1973) sejak pilihan raya pertama telah diadakan pada tahun 1955 , dua tahun sebelum Merdeka.

Pada asasnya, hari ini Black September tidak berbeza dengan yang berlaku pada tahun 1970, ianya merupakan perebutan kuasa di mana Mahathir berharap dapat menggulingkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan mengambil alih negara ini – kegagalan tersebut sebaliknya menjurus beliau menggulingkan Umno dan Barisan Nasional dan melalui Pribumi yang memimpin Pakatan Harapan untuk mengambil alih Putrajaya dan membentuk kerajaan persekutuan yang baru.

Black September Mahathir adalah pada 5 September 2016, bermula dengan beliau memberi penghormatan kepada Anwar di mahkamah. Beliau berharap isyarat tersebut akan dilihat sebagai satu bentuk perdamaian di mana sengketa lama boleh diketepikan dan Pakatan Harapan akan menjemput Pribumi untuk menyertai gabungan pembangkang dan mengambil alih kepimpinan Pakatan Harapan dari DAP.

Pada dasarnya Pakatan Harapan pimpinan DAP akan berubah kepada Pakatan Harapan yang dipimpin oleh Pribumi.


Ketiadaan pemimpin lain dari PKR dan DAP selain daripada hanya Menteri Besar Selangor Azmin Ali.

Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Nurul Izzah juga di mahkamah tetapi mereka enggan berkongsi pentas dengan Mahathir (bermaksud duduk di barisan hadapan dengan Mahathir, Menteri Besar Selangor, Azmin Ali dan Khairuddin Abu Hassan, balaci setia). Jadi apabila mereka berjalan keluar dan pulang ke rumah. Penghinaan tersebut tidak memerlukan apa-apa penjelasan melainkan anda adalah Khairuddin.

Selain itu, tiada seorang pun pemimpin DAP, terutama Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng hadir ke mahkamah yang membawa mesej yang sangat jelas kepada Mahathir. Malah orang yang bodoh seperti Khairuddin akan menyedari bahawa peristiwa pada September-5 merupakan satu malapetaka.

Sepuluh hari kemudian, pada 15hb September 2016, Mahathir akhirnya berjaya mendapatkan perkenan mengadap Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Mahathir telah cuba tetapi tidak berjaya sebelum itu untuk mendapatkan perkenan baginda malah dia juga berkata beliau tidak dapat untuk mengadap Agong kerana baginda menjadi tahanan di rumah. Mahathir mungkin tidak lupa apa yang pernah beliau lakukan terhadap kemudian Agong yang terdahulu pada bulan November 1999, Almarhum Sultan Selangor, apabila dia “membawa” Baginda ke Langkawi dan tidak membenarkan sesiapa juga untuk bertemu dengan baginda sehingga selepas pilihan raya umum, walaupun anak-anaknya sendiri atau Pemangku Raja ketika itu , Sultan Selangor sekarang ini.

Ya, pada bulan November 1999, Mahathir meletakkan Agong (Almarhum Sultan Selangor) di bawah tahanan rumah. Jadi beliau berfikir Najib telah melakukan perkara yang sama kepada Agong sekarang (Sultan Kedah) bagi menghalang mereka untuk mengadap Seri Paduka Baginda.

Bagaimanapun, Mahathir akhirnya berjaya mengadap Agong pada 15hb September dan beliau menyerahkan kepada baginda Deklarasi Rakyatnya dengan 45 penandatangan. Mahathir menyatakan bahawa beliau mempunyai 1.3 -1.4 juta tandatangan lagi walaupun dia tidak membawanya.

Agong kemudian bertanya kepada Mahathir sama ada beliau boleh menjamin bahawa 1.3 juta atau 1.4 juta tandatangan tersebut adalah tulen. Mahathir terdiam untuk beberapa minit dan akhirnya selepas beberapa jeda, beliau menjawab ini adalah apa yang diberikan kepadanya. (
BACA LAGI DI SINI)

Selepas itu Agong memberi penerangan Dr Mahathir mengenai peranan seorang Raja Berperlembagaan dan sebab mengapa Raja Berperlembagaan tidak boleh terlibat dalam politik atau campur tangan dalam urusan kerajaan. Lagipun, ini adalah apa yang Mahathir sendiri telah lakukan, memberi penerangan Raja-Raja pada tahun 1980-an apabila beliau meminda Perlembagaan Persekutuan Malaysia untuk membuang ‘kekebalan’ Raja-Raja dan meluluskan Rang Undang-undang yang tidak memerlukan persetujuan atau tandatangan Agong dan untuk ‘bil’ yang secara automatik menjadi undang-undang walaupun Raja-Raja tidak bersetuju.

BACA LAGI DI SINI:
‘Citizens’ Declaration unconstitutional, King can’t help Dr M’
Najib: King has told Dr M he won’t interfere in political matters



Ia mengambil masa lebih 30 tahun tetapi akhirnya Mahathir menerima tamparan di muka dengan hujah yang sama yang digunakan terhadap Raja-Raja lebih daripada 30 tahun yang lalu. Inilah yang dipanggil “keadilan puitis” (poetic justice). Anda mendapatkan ‘penampar’ dengan perkara yang sama yang anda gunakan untuk ‘menampar’ Raja-Raja pada 1980-an.

Itu adalah malapetaka kedua untuk Mahathir pada ‘Black September’ selepas yang pertama pada 5hb September. Kemudian, semalam, Sultan Johor telah memberikan tamparan yang lain, yang mana anda boleh membacanya di dalam laporan berita Malaysiakini di bawah.

Jika Khairuddin sekarang masih tidak sedar bahawa Raja-Raja menentang bosnya, Mahathir, maka pastinya dia menjadi lebih bodoh daripada kebodohan beliau sekarang ini. Malah ‘si-lembab’ pun tahu bahawa Raja-raja sedang mengatakan kepada Mahathir agar “screw himself”.

Jadi itulah dia Black September, petaka yang membuatkan Mahathir menderita. Mahathir ditakdirkan dibuat untuk menjilat kembali ludahnya sendiri dan dia ditampar dengan perkara sama yang dia pernah menampar orang lain. Selain daripada Azmin, PKR, dalam keluarga Anwar, memberitahu supaya Mahathir pergi “screw himself” – dan begitu juga DAP yang tidak akan membiarkan Mahathir mengambil alih kepimpinan Pakatan Harapan.

Mahathir tidak mempunyai terlalu banyak pilihan yang ada. Malah, dia mempunyai hampir tidak ada pilihan lagi. Jadi sekarang dia perlu mengambil jalan keluar dengan memeras ugut untuk cuba menggagalkan Umno dan Barisan Nasional. Dan strategi terkini beliau adalah untuk bekerjasama dengan satu negeri dan diharapkan berdasarkan teori domino, negeri-negeri lain akan mengikut kerana cetusan panik merebak di seluruh negara.

Jadi Mahathir mula memilih satu negeri di mana Menteri Besarnya mempunyai kegemaran terhadap lelaki muda yang ‘cantik’. Mahathir mengancam untuk mendedahkan orientasi seksual Menteri Besar tersebut yang ‘luar biasa’ jika dia tidak tunduk berkhidmat sebagai kuda Trojan orang tua itu. Dan tugas beliau adalah untuk menyebarkan ketakutan dan panik di kalangan pemimpin Umno dan wakil rakyat di negeri itu dengan mengatakan bahawa Pribumi adalah satu kuasa yang disegani dan yang tidak boleh diabaikan kerana Umno adalah bakal kehilangan negeri itu.

Jika negeri ini panik dan ahli-ahli Umno di negeri itu menyertai Pribumi beramai-ramai, ianya juga akan mencetuskan panik di negeri-negeri lain juga kerana negeri ini signifikasi dengan Umno cukup kuat di negeri itu. Untuk menarik mereka supaya menyeberang, ahli-ahli Umno diberitahu bahawa mereka boleh kembali kepada Umno kemudian jika Pribumi gagal mengambil negeri ini. Jadi tidak rugi jika mereka “play safe” dengan menyeberang sekiranya Pribumi berjaya.

Bagi memastikan bahawa mereka boleh kembali ke Umno, keahlian mereka akan ‘tidak rasmi’ dan nama-nama mereka tidak akan dihantar kepada Pendaftar Pertubuhan. Ini bermakna mereka boleh masih secara rasmi kekal ahli Umno tetapi secara tidak rasmi menjadi ahli Pribumi. Dalam dua situasi ini mereka mendapat keuntungan sama ada Umno kekal dengan kuasa atau Pribumi mengambil alih.

Pandai, tidak? Ia seperti memiliki dua pasport dan dwi-kewarganegaraan, seperti apa yang ramai rakyat Malaysia lakukan. Jadi, jika mereka tidak berjaya, katakanlah di Australia, mereka boleh kembali ke Malaysia.

Bagaimanapun, Menteri Besar ini diperas ugut untuk menyebarkan panik dan ketakutan supaya Pribumi boleh menang ke atas negeri tersebut bukan melalui melalui pilihan raya negeri atau pilihan raya umum tetapi dengan mendapatkan pemimpin dan wakil rakyat Umno di negeri itu untuk menyertai Pribumi. Dan apabila Menteri Besar bertindak sebagai “ejen pemasaran”, akan pasti mempunyai pengaruh yang kuat dalam meyakinkan pemimpin dan wakil rakya Umno di negeri itu.

Sudah tentu, Najib mengetahui hal ini, samalah dengan “Boffin Boys” beliau. Dan hakikat bahawa kisah cinta Menteri Besar dengan “lelaki muda yang manis ” bukanlah satu rahsia lagi. Umum sudah mengetahui hal ini dan ianya menjadi perbualan hangat dalam masyarakat.
Pada awal bulan Ogos tahun 2016, Menteri Besar telah menghadiri rumah terbuka Hari Raya dan ketika kehadirannya ramai yang melihat seorang “budak lelaki yang cantik” duduk di tempat duduk belakang keretanya. “Budak lelaki muda” ini tidak keluar dari kereta tersebut tetapi menunggu di dalamnya sambil Menteri Besar menghadiri majlis Hari Raya. Apa yang membuatkan ia lebih menarik adalah bahawa pemandu itu memandu dengan pengawal peribadi yang paling jijik duduk di sampingnya.

Pengawal peibadi telah memberitahu beberapa orang yang dia tidak boleh bekerja dengan Menteri Besar untuk tempoh yang lama kerana dia meluat dengan apa yang sedang berlaku. Dia mungkin hanya pengawal peribadi tetapi itu tidak bermakna dia bodoh. Dia tahu apa yang berlaku dan dia tidak terlalu gembira mengenainya. Mahathir berkata beliau tidak boleh menerima seorang Perdana Menteri gay tetapi ia kelihatan seperti orang tua itu tidak mempunyai masalah menerima seorang Menteri Besar gay. Adakah ini tanda dari orang yang ikhlas dan berprinsip?

Mahathir, sememangnya betul tentang satu perkara. Orang Melayu boleh bertolak ansur dengan banyak perkara (walaupun rasuah, berjudi, minum arak dan zina). Walau bagaimanapun, apabila ia datang kepada aktiviti homoseksual itu adalah di mana orang Melayu akan mula membuat sempadan. Dan Mahathir tahu ini, itulah sebabnya beliau menggunakan alasan ini untuk menyingkirkan Anwar daripada menggunakan beberapa tuduhan lain. Dan Mahathir tahu bahawa jika cerita tentang gaya hidup gay Menteri Besar ini bocor, orang ramai akan bertindak menghancurkannya tanpa simpati.

Jadi Menteri Besar kini berada di dalam ketakutan yang amat sangat dan dia akan melakukan apa sahaja untuk melindungi rahsianya. Masalahnya, walaupun bahawa rahsia ini bukan rahsia lagi. Ramai orang sudah tahu mengenai ini walaupun tidak ada yang mahu bercakap mengenainya. Tetapi jika Menteri Besar ini akan menjadi liabiliti kerana kegemarannya terhadap lelaki muda yang cantik, maka Najib perlu bertindak menyingkirkan beliau sebelum dia menghancurkan Umno dan Barisan Nasional.

Seorang Puteri Umno yang cantik sebenarnya telah mengadu tentang perkara ini. Di mana sahaja dia pergi mesti ada”kepala akan berpaling”. Walau bagaimanapun, apabila dia bertemu dengan Menteri Besar, beliau tidak menunjukkan minat untuk melihat dia dan sebaliknya Menteri Besar lebih memberi tumpuan ke atas “orang muda yang cantik” di dalam bilik tersebut. Dan Puteri tersebut mula syak wasangka apabila dia perasan bahawa kebanyakan kakitangan Menteri Besar tersebut adalah apa yang orang Melayu panggil “Jambu”.

Pembangkang tidak menjadikan isu ini sebagai modal kerana mereka menunggu untuk pilihan raya umum akan datang apabila mereka akan pergi ke sana dengan cerita ini. Negeri ini mungkin jatuh, menurut Menteri Besar ini, tetapi ianya kerana ‘rahsia’ beliau dan bukannya kerana Pribumi kuat, seperti mana beliau cuba jelaskan.

Menteri Besar hanya cuba untuk membina kesnya supaya jika negeri tersebut kalah di dalam pilihanraya maka dia boleh menyalahkan Najib dan 1MDB serta Pribumi. Dia tidak perlu dipersalahkan.

Sebenarnya, ia tidak mudah bagi negeri ini jatuh jika ia hanya kerana Pribumi. Negeri ini mempunyai lebih daripada 50 kerusi dengan kurang daripada 20 kerusi adalah di tangan DAP, PAS dan PKR. DAP telah memaksimakan kerusi sehingga mereka tidak boleh memenangi mana-mana lebih daripada apa yang mereka menang pada tahun 2013. Dan PAS tidak lagi bersama Pakatan Harapan, yang bermakna mereka tidak akan mendapat manfaat daripada undi Melayu.

Oleh itu, satu-satunya cara kerajaan negeri boleh jatuh ialah apabila wakil rakyat UMNO menyeberang kepada pembangkang, inilah apa yang Mahathir sedang cuba untuk usahakan. Dan itu adalah peranan Menteri Besar, untuk cuba untuk mendapatkan mereka untuk menyeberang. Tanpa cara itu Mahathir tidak boleh mengambil negeri tersebut. Dan Mahathir berharap bahawa apabila negeri tersebut jatuh kerana lompat parti maka negeri-negeri lain akan mengikuti.

Jadi sekarang Najib perlu memastikan bahawa Menteri Besar ini dipecat sebelum rancangannya untuk mewujudkan ketakutan dan panik itu berjaya dan beberapa wakil rakyat Umno menyeberang ke Pribumi. Menteri Besar ini terlalu berbahaya sekiranya “disimpan”. Malah, mana-mana Menteri Besar dengan sandal seks adalah terlalu berbahaya untuk dikekalkan. Dan apabila Menteri Besar ini dipecat Mahathir akan sekali lagi dikejutkan dan September 2016 benar-benar akan menjadi Black September bagi dirinya.


***********************************************************
Jangan Hirau Orang Tua Hilang Akal Ini – Sultan Johor
(Malaysiakini) – Tanpa menyebut nama, Sultan Johor Sultan Ibrahim Iskandar membidas “orang tua yang seakan hilang akal ini.”

Bagaimanapun, adalah jelas bahawa kenyataan baginda ditujukan kepada bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Mahathir menimbulkan kemurkaan sultan apabila beliau tidak bersetuju dengan konsep Bangsa Johor, dan Sultan Ibrahim menyelarnya dalam titahnya, petang ini.

“Mungkin ada orang politik di luar Johor yang cemburu dengan konsep bangsa Johor menyatakan ia hanya membawa pepecahan.

“Bukankan penyatuan pelbagai kaum bawah satu bangsa itu menghasilkan perpaduan? Bukankah perbalahan politik yang membawa perpecahan (antara rakyat)?

“Jangan kita hirau orang tua yang seakan hilang akal ini,” kata baginda.


Terjemahan –
Malaysia Today

No comments:

Post a Comment