Saturday 6 August 2016

Speaker Dewan Terengganu Takut 'Urus Mat Said'?


Pendirian Speaker Dewan Terengganu Dipertikai

Integriti Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Terengganu, Datuk Mohd Zubir Embong mula diragui apabila tindakannya yang dilihat banyak menyebelahi mantan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said tatkala dia berdiri menghentam kerajaan Barisan Nasional.

Mohd Zubir hanya berdiam diri di atas kerusi apabila Ahmad Said memberi hujah-hujah yang mengkritik pentadbiran Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abd Rahman dan apabila pembangkang berdiri memberi hujah, Mohd Zubir dengan berani pula mematahkan hujah mereka.

Di mana tahap integriti Mohd Zubir tatkala Ahmad Said mengkritik kerajaan memerintah?

Adakah Speaker Dewan hanya akan membiarkan Ahmad Said mengutuk pentadbiran Ahmad Razif di hadapan khalayak ramai yang menyaksikan persidangan itu berlaku?

Namun demikian, ramai yang tidak hairan dengan tindak tanduk Mohd Zubir yang banyak memberi "muka" kepada Ahmad Said kerana pernah dalam satu perbualan, Mohd Zubir dengan tidak sengaja memuji Ahmad Said berbanding Ahmad Razif.

Adalah tidak menghairankan juga apabila Mohd Zubir memberi "muka" kepada Ahmad Said untuk menghentam kerajaan negeri kerana Ahmad Said merupakan bekas boss kepadanya suatu ketika dahulu.

Tatkala Mohd Zubir kalah dalam pilihanraya umum yang ke-13 di peringkat parlimen, Ahmad Said mengangkat Mohd Zubir menjadi Speaker Dewan Undangan Negeri dan sudah pasti, Mohd Zubir terhutang budi dengan Ahmad Said.

Namun harus difikirkan kembali, apabila Ahmad Razif dilantik menjadi menteri besar bagi menggantikan Ahmad Said, Mohd Zubir banyak diberi keistimewaan oleh Ahmad Razif dan malahan, Mohd Zubir seolah-olah diberi sambungan "nyawa" untuk terus memegang jawatan Speaker Dewan.

Namun kini, apabila terlalu banyak krisis yang berlaku dan menimpa Ahmad Razif sejak Ahmad Said melancarkan "perang" dalam sidang Dewan Undangan Negeri pada Mac lalu, dan diikuti pula dengan penarikan darjah kebesaran oleh Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin, Mohd Zubir mula mencari "dahan" lain untuk berpaut.

Kepada Mohd Zubir, diharapkan agar anda dapat menjalankan tugas sebagai Speaker Dewan dengan penuh bertanggungjawab dan integriti.

Adakah dengan tindakan anda membenarkan Ahmad Said mengkritik kerajaan negeri dan berlaku pertukaran kerajaan, anda masih akan dilantik sebagai Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri?

Sebagai Speaker Dewan juga, anda kena banyak mentelaah buku undang-undang dewan dan akta kerajaan negeri bagi mematahkan hujah-hujah pembangkang dan musuh dalam selimut kerana kita sedia maklum, mereka hanya "menembak" tanpa ada asas dan fakta yang kukuh.

Dengan pembelajaran dan penelitian anda sebagai Speaker Dewan, anda pasti tahu batas-batas serta apa yang perlu dilakukan sekiranya "pemberontak" negeri memasang langkah.

No comments:

Post a Comment