Thursday 9 June 2016

Muhyiddin Senyap Isu Skandal Dengan Isteri Hakim

Hampir seminggu yang lalu, pada 2 Jun 2016, Malaysia Today menyiarkan artikel berikut: Muhyiddin buntu dengan skandal peribadi (BACA DI SINI).

Sehingga ke hari ini, Tun Dr Mahathir Mohamad rakan Muhyiddin Yassin dalam (Kempen Anti-Najib) ANC, tidak memberi sebarang tindakbalas terhadap dakwaan bahawa Muhyiddin sedang/telah mempunyai hubungan sulit dengan isteri seorang hakim.

Kini Hakim tersebut memfailkan perceraian daripada isterinya dan dia telah menggunakan hubungan isteri beliau dengan Muhyiddin sebagai alasan perceraian. Untuk memastikan isteri hakim tersebut agar bersetuju terhadap perceraian itu dan tidak mencabarnya di mahkamah, seseorang membayar RM2juta sebagai penyelesaian perceraian di luar mahkamah.

Muhyiddin tidak menafikan bahawa hartawan Cina yang sangat rapat dengan Mahathir merupakan salah seorang daripada pembiaya ANC membayar isteri hakim RM2 juta untuk menyelesaikan perceraian itu di luar mahkamah.


Biasanya, Muhyiddin sangat cepat menjawab sebarang dakwaan dan akan menafikan atau menyangkal sebarang dakwaan terhadapnya. Sebagai contoh, apabila beliau dituduh cuba untuk menggulingkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, beliau dengan cepat menafikan dakwaan itu dan berkata dia hanya cuba untuk menyelamatkan Malaysia.

Apabila dia dituduh tidak jujur tentang dakwaannya mengenai 1MDB, kerana dia tidak berkata apa-apa sebelum ini, beliau berkata, beliau tidak tahu tentang perkara itu sehingga beliau membaca mengenainya dalam The Edge – sebab mengapa dia tidak berkata apa-apa semasa mesyuarat Kabinet, walaupun mesyuarat itu dipengerusikan oleh beliau yang membincangkan isu 1MDB.

Muhyiddin biasanya sentiasa begitu kaypoh apabila ia melibatkan isu-isu berkaitan orang lain – seperti isu-isu yang berkaitan dengan Perdana Menteri. Muhyiddin seolah-olah mempunyai banyak untuk diperkatakan mengenai orang lain. Namun beliau mendiamkan diri dalam isu dakwaan mengenai hubungan sulit beliau dengan isteri orang hakim dan enggan membuka mulutnya.

Satu lagi perkara yang Muhyiddin dilihat sangat senyap dan enggan mengulas mengenainya (apabila sebelum ini dia begitu banyak memperkatakan mengenai perkara itu) adalah mengenai tandatangan palsu pada Deklarasi rakyat ‘.

Sekarang penipuan telah didedahkan dan pihak polis sedang menyiasat penipuan 1.2 juta tandatangan itu, Muhyiddin berpura-pura dia tahu apa-apa dan tidak mendengar apa-apa. Tiba-tiba dia tidak begitu gung-ho tentang apa yang sebelum ini katanya adalah berkenaan Rakyat-lawan-Najib dan bukannya Mahathir-lawan-Najib.

Mahathir kini berusaha gigih untuk cuba menghalang siasatan forensik terhadap 1.2 juta tandatangan. Dia menuntut dibayar segala jasa yang dibuatnya dalam cubaan untuk memastikan pihak polis tidak meneruskan siasatan forensik. Seperti kata Hamid Bador, bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas, masih ada orang dalam pasukan polis yang pro-Mahathir dan masih setia kepadanya. Jadi mungkin Mahathir akan berjaya dan mungkin tidak. Kita perlu tunggu dan lihat.

Sekiranya Mahathir gagal untuk menyekat siasatan forensik dan polis masih berkeras untuk meneruskan tindakan, mereka menimbang untuk memusnahkan semua bukti seperti apa yang mereka lakukan dalam kes Vijandran Tapes. Sebaik sahaja mereka membakar semua bukti ini, polis tidak akan dapat meneruskan siasatan mereka dan Mahathir akan terlepas.

Mahathir tidak mampu untuk membiarkan pihak polis mendapatkan dokumen tersebut. Dan itulah sebabnya dia tidak lagi merungut bahawa dia sedang disekat dari menemui Agong. Sebelum ini menurut Mahathir, baginda berada di bawah tahanan rumah.

Mahathir tahu bahawa jika dia serahkan Deklarasi Rakyat kepada Agong bersama-sama dengan 1.2 juta tandatangan kemudian polis akan mendapatkannya dari Istana Negara. Jadi perkara yang paling selamat adalah dengan memusnahkan semua bukti dan mendiamkan Deklarasi Rakyat dan tidak berbincang mengenainya lagi. Dan itulah sebabnya ia bukan isu pilihan raya di Sungai Besar dan Kuala Kangsar.


Malaysia Today

No comments:

Post a Comment