Friday 4 September 2015

Cucu Ghaffar Baba Melenting Kerana Kelulusan Akademik?

Jangan siakan masa yang diberi walaupun siapa kita dan jangan kita berhasad dengki dengan rezeki yang bukannya hak kita.

Begitu juga masa yang diberikan kepada kita, jangan bazirkan kerana satu hari nanti kita bakal menyesal apabila masa itu sudah tidak boleh diundur lagi.

Siapa yang kita ingin persalahkan apabila kita sendiri tidak pernah menganggap masa menuntut ilmu adalah masa yang sepatutnya kita pergunakan dengan sebaik mungkin? Ilmu yang bermanfaat akan berguna bila tiba waktunya. Ketika itu seribu penyesalan sudah tidak berguna lagi.

Siapa kita sebelum ini bukannya satu tiket untuk kita jadikan kata laluan mudah untuk menempatkan kita sebaris dengan orang yang selama ini menghabiskan masa menuntut ilmu demi perjuangan mengubah nasib hidup di zaman yang serba mencabar. Zaman yang memerlukan pemikiran yang kritis dan mampu merancang serta bertindak sesuai dengan peredaran masa.

Duit bukan segalanya dan segalanya memerlukan duit bukan satu slogan untuk kita menjadikan diri kita disegani. Ilmu di dada adalah pemacu utama untuk uruselia slogan tersebut. Tersilap urus kerana miskin ilmu maka jadilah kita seorang manusia yang bakal tertipu dan ditipu sepanjang hayat.

Zahid Mat Arip juga tidak terlepas dengan situasi ini walaupun beliau adalah cucu seorang negarawan, allahyarham Tun Ghaffar Baba yang juga Timbalan Perdana Menteri satu waktu dahulu. Kedudukan dan nama gah datuknya bukan satu jaminan untuk beliau menempatkan diri seperti yang heboh diperkatakan oleh masyarakat internet.

Untung sabut dan untung batu samada tenggelam atau timbul bukan pemanis kata untuk dijadikan pedoman hidup. Fakta amat jelas, bukan semua yang tidak berpelajaran berjaya di dunia yang serba mencabar ini. Yang berilmu, campaklah ke pulau mana pun akan mampu untuk teruskan survival hidup.

Benarkah Zahid cucu Tun Ghaffar melontar batu sembunyi tangan di dalam isu perlantikan pegawai khas Perdana Menteri Datuk Seri Najib?

Tiba-tiba nama Pengerusi JMM Azwandin dijadikan punching bag kononnya dilantik menjadi pegawai khas Najib. Timbul tanda tanya kerana menjadikannya tajuk utama perbincangan di newsnet forum, facebook dan blog upahan. Menjadikan lebih tanda tanya bila nama cucu Ghafar disebut sebagai mastermind yang dahagakan jawatan tersebut?

Bertanyalah diri, layakkah kita kalau hanya berbekalkan Sijil Pelajaran Malaysia yang kurangnya 'A' tertera pada subjek yang diambil? Dan bertanya lagi pada kawan sepermainan kita, betulkah lontaran batu terhadap Azwandin itu?

Semoga apa yang didengar tentang cucu bekas Timbalan Perdana Menteri ini pun tidak benar.

Kalau sayangkan Najib, bukan begini caranya bermain lontar batu.

No comments:

Post a Comment